- Publikfriande dubbeluppkörning välbehövlig ljuspunkt efter tragisk olycka
- Yngste gästföraren någonsin i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Formel 3-föraren Linus Lundqvist drog ögonen till sig av alla rätta skäl när han gästspelade i Porsche Carrera Cup Scandinavia i Karlskoga under den gångna helgen, där han direkt i sportbilsdebuten matchade de etablerade toppnamnen och stod för två kraftiga uppkörningar efter att ha tvingats starta sist i sviterna av en tragisk olycka i en annan klass.
Lundqvist, som för närvarande leder den brittiska Formel 3-serien när två deltävlingar återstår, bjöds in av Porsche Sverige för att köra den gästbil som mästerskapet regelbundet avsätter för särskilt namnkunniga svenska motorstjärnor och internationellt meriterade lovande juniorer.
Gästbilen, en Porsche 911 GT3 Cup med startnummer #911, har tidigare rattats av namn som Felix Rosenqvist och Björn Wirdheim. 19-årige Lundqvist är den yngste som hittills fått chansen i den eftertraktade sitsen, som i Tyresö-sonens fall samtidigt gav bilracingkarriärens allra första erfarenhet av någon annan fordonstyp än formelbil.
Tätkänning från start
Lundqvist presenterade sig också med besked direkt i fredagens fria träningen inför helgens tävlingar på Gelleråsen. Trots sin bristande erfarenhet slog han sig in som tvåa redan i det allra första passet, bara några hundradelar från förstaplatsen och före namn som 2014 års Carrera Cup-mästare Oscar Palm och nuvarande mästerskapsledaren Lukas Sundahl.
Den lovande träningsfarten innebar att Lundqvist i högsta grad såg ut att kunna blanda sig i kampen om pole position i lördagens kval – men dessvärre tog helgen strax dessförinnan en ytterst tragisk vändning. En funktionär förolyckades i samband med en krasch i Swedish GT-klassen, och Porsche Carrera Cup Scandinavia valde av respekt att ställa in sitt tidskval.
Istället baserades startordningen till helgens två race på ställningen i mästerskapet, vilket för Lundqvists del – som gästförare – innebar ett utgångsläge allra längst bak i fältet från 20:e ruta.
Kraftfull comeback
I två mycket publikfriande race lyckades Lundqvist dock effektivt plocka placering efter placering, med två sjundeplatser som slutresultat. Lundqvist avancerade därmed totalt 26 placeringar i de två heaten, klart flest i fältet, och underströk sin fart genom att trots den täta trafiken noteras för näst snabbaste varv i det avslutande racet; ynka nio tusendelar långsammare än segrande Sundahl.
– Jag är hedrad att ha fått den här möjligheten av Porsche Sverige och det har varit fantastiskt kul att tävla här hemma inför den svenska publiken, säger Linus Lundqvist. Det har varit en helg med många känslor och mina tankar är naturligtvis i första hand hos den avlidne funktionären och hans familj. Jag kan bara hoppas att jag på mitt lilla sätt bidragit med lite spännande racing. Det har varit en lärorik erfarenhet att köra Porschen med så mycket kraft och vikt; det är långt ifrån vad jag är van vid i Formel 3, och just därför också väldigt utvecklande. Tack än en gång till både Porsche Sverige och Mtech Competition för den här chansen.
Lundqvists Porsche-inhopp i Karlskoga markerade KAK-förarens första framträdande på svensk mark sedan 2016, då han vann titeln i formelbilsserien Formula STCC Nordic innan han året därpå lanserade sin nuvarande internationella karriär.
En av dem som Lundqvist körde mot under helgen på Gelleråsen var rallylegendaren Stig Blomqvist, som rattade en speciell hyllningsbil för att fira Porsches 70-årsjubileum.
– Vi är väldigt glada att ha haft Linus Lundqvist med oss i Porsche Carrera Cup Scandinavia den här helgen, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Som ledare av brittiska Formel 3 är han en minst sagt spännande förare, och precis som väntat jobbade han mycket bra med teamet och kom snabbt upp i fart. Hans jakt genom fältet blev en av dagens stora höjdpunkter för publiken på plats. Vi hoppas att han i framtiden får fler tillfällen att köra den här typen av racing och vi hoppas också att helgens insats från Linus har inspirerat några av de unga förare som nu visar intresse för det växande Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Linus Lundqvist är närmast tillbaka i sin ordinarie miljö i brittiska Formel 3 den 22-23 september, då säsongens näst sista deltävling äger rum på anrika Donington Park. Lundqvist har där en teoretisk chans att säkra F3-guldet i förtid och bli den förste svensken sedan Stefan ”Lill-Lövis” Johansson 1980 att vinna den åtråvärda engelska titeln.
LL Motorsport AB sänder sina djupaste kondoleanser till den familj som drabbats av helgens tragiska olycka.