I helgen fortsätter det brittiska Formel 4-mästerskapet med säsongens sjunde deltävling. För Linus Lundqvist väntar därmed en spännande möjlighet att slåss om nya segrar i den tuffa formelbilsserien, som den här gången slår läger på den korta men tekniskt krävande Knockhill-banan på den skotska landsbygden utanför Edinburgh.
– Det ska bli väldigt kul att tävla på Knockhill i helgen, säger Linus Lundqvist. Vi hade en testdag där igår, och jag gillar den skarpt. Det finns ett par helt blinda kurvor och en rätt spännande chikan på ett krön där bilen mer eller mindre lättar från marken. Det är en bana som verkligen kräver att man attackerar hårt. Det blir en häftig helg!
Helgen i Skottland markerar inte bara enda tillfället under Formel 4-säsongen som mästerskapet tävlar utanför England; denna gång ska dessutom fyra race avgöras istället för de tre som vanligtvis körs.
Anledningen är den kaotiska helgen på Oulton Park i maj, där ett antal faktorer sammanföll och innebar att det tredje racet fick ställas in på grund av tidsbrist. Istället beslutade F4-organisationen att det avblåsta loppet skulle avgöras senare under säsongen – just i samband med deltävlingen på Knockhill.
Det lopp som egentligen skulle ha körts på Oulton Park kommer att äga rum på lördag eftermiddag (”Race 2”), och startuppställningen till det heatet baseras på de ursprungliga kvalresultaten från Oulton Park. Därmed står det redan klart att Lundqvist kommer att starta det aktuella racet som femma.
Helgen på Knockhill kommer i övrigt att följa ordinarie upplägg.
– Ju mer körning, desto roligare är det, fortsätter Lundqvist. Det är bara kul att vi kör fyra race istället för tre den här helgen. Det blir lite stressigare, men ändå fullt hanterbart. Jag kommer att starta femma i ”Oulton-racet”, så vi får se vad som går att göra därifrån. Jag vet inte riktigt hur det ser ut med omkörningsmöjligheter på Knockhill, men mitt mål totalt är förstås att slåss om segrar och pallplatser i helgen. Det ska bli grymt kul!
Med sina blott två kilometer är Knockhill en av kalenderns allra kortaste banor – men också en av de mest unika. Anläggningen kännetecknas främst av sin kuperade profil, där kraftiga höjdskillnader och skymda kurvor bjuder förarna på en stor utmaning i ett imponerande slättlandskap.
Linus Lundqvist körde hem två pallplatser vid den senaste deltävlingen på Snetterton för två veckor sedan, och noterades då också för snabbaste varvtid i det avslutande racet. Med fyra tävlingshelger kvar ligger Lundqvist trea totalt i mästerskapet.