- Brittiska F3-mästaren med i toppen i MRF Challenge
- Bra fart dåligt belönad efter tekniska problem
Linus Lundqvist fick med sig en pallplats från sitt inhopp i formelbilsserien MRF Challenge i Chennai, Indien – men det kunde ha blivit betydligt mer än så under en långa stunder problemfylld helg.
Lundqvist visade sina intentioner med all önskvärd tydlighet direkt i fredagens fria träning, där han omedelbart – i sin första bekantskap med både bil och bana – tog plats högst upp i resultatlistan i båda de pass som kördes.
Farten under träningen lovade minst sagt gott inför det efterföljande tidskvalet, där Lundqvist också mycket riktigt fanns med i toppstriden. En tveksam strategi, där Lundqvist gick ut på nya däck i början av passet istället för i slutet, bidrog dock till att den regerande brittiska F3-mästaren fick nöja sig med en alltjämt stark tredjeplats, två tiondelar från pole.
Efter sig i kvalet hade Lundqvist bland andra båda de två titelaspiranterna, Jamie Chadwick och Max Defourny, som dominerat MRF-serien den här vintern.
– Vi fick en bra start på helgen och jag kände mig hemma i bilen ganska snabbt, säger Linus Lundqvist. Vi gjorde en liten taktisk miss i kvalet, men på det stora hela var vi bra med i matchen. Farten fanns där direkt, vilket var kul att se.
Dessvärre gick saker och ting inte riktigt lika planenligt för Lundqvist när det väl blev dags för race. Ett motorstopp i starten av det första loppet innebar att han föll till 14:e och sista plats, och sedan fick kämpa sig tillbaka upp genom fältet på den trånga Chennai-banan där omkörningar är erkänt svåra att genomföra.
När målflaggan föll hade Lundqvist i alla fall arbetat sig upp till åttonde plats, vilket också blev hans startposition i Race 2 där han sedan korsade mållinjen som sjua.
Helgens bästa resultat kom i Race 3, där Lundqvist blev trea – bara en sekund från segern – efter att ha jagat ledarduon från start till mål.
Tyresö-sonen såg sedan ut att gå mot nya framgångar i de sista två racen, men tvingades ledsamt nog att bryta båda heaten med tekniska problem när han låg på tredje respektive andra plats.
– Det var tråkigt att det slutade som det gjorde – jag hade gärna fått med mig ett par pokaler till hem till Sverige, fortsätter Linus Lundqvist. I Race 4 låg jag trea när växellådan gav upp, men jag hade ett ännu bättre läge i det sista racet där jag bevakade andraplatsen och visste att jag hade en bättre däcksituation än Jamie (Chadwick) i ledningen. Tyvärr lossnade en slang till oljekylaren, så det var bara att parkera vid sidan av där också.
Lundqvist är ändå totalt sett nöjd med erfarenheten i Indien.
– Resultaten blev inte alls bra, men farten har funnits där och vi har varit bland de snabbaste på banan mer eller mindre hela tiden, summerar Lundqvist. Bilen krävde en ganska speciell körstil och det var intressant att utmana sig själv i ett sådant här inhopp med noll förberedelser. Jag är glad att jag fick den här möjligheten och den har definitivt hjälpt mig att vässa formen lite extra inför säsongen som väntar.
Årets upplaga av MRF Challenge fick en historisk utgång när Jamie Chadwick – en av Lundqvists konkurrenter från brittiska F3 i fjol – som första kvinnliga förare genom tiderna avgick med mästerskapstiteln.
LL Motorsport AB hoppas inom kort kunna meddela hur Linus Lundqvists tävlingsprogram kommer att se ut under den kommande racingsäsongen.
MER INFORMATION:
MRF Challenge – www.mrfracing.in