Linus Lundqvist, 24 år från Tyresö, är en av Sveriges mest framgångsrika racerförare med fyra titlar i svensk och internationell formelbilsracing. Under 2024 tävlar han i NTT INDYCAR SERIES för toppteamet Chip Ganassi Racing, där han kör bil #8 med support från American Legion.
Linus Lundqvist ingår i det svenska landslaget i racing.
Linus Lundqvist slår till igen – dubbelseger på Sebring
Linus Lundqvist fortsatte att visa vägen med en eftertrycklig dubbelseger när Formula Regional Americas sparkade igång den andra halvan av säsongen i tryckande Florida-hetta på Sebring International Raceway…
Tyresö-föraren i fortsatt storform i Formula Regional Americas
Slår tillbaka kraftfullt efter motorkåpsincident
10 segrar av 11 möjliga tar Lundqvist till guldläge i mästerskapet
Linus Lundqvist fortsatte att visa vägen med en eftertrycklig dubbelseger när Formula Regional Americas sparkade igång den andra halvan av säsongen i tryckande Florida-hetta på Sebring International Raceway.
Lundqvist har därmed vunnit tio av de 11 race som körts hittills under 2020, och backade upp sina två segrar i helgen med ytterligare två pole positions och ett snabbaste varv.
Lundqvist tar därmed ett stort steg närmare titeln och den styrning i karriärklassen Indy Lights som följer därtill.
– Det har varit en fantastisk helg på det stora hela, säger Linus Lundqvist. Det är väldigt skönt att kunna återuppta säsongen på det här sättet och visa att vi fortfarande är snabbast. Jag fick jobba ganska hårt för det den här gången, men det är så det ska vara och jag är glad att jag lyckades ta de här två segrarna.
Lundqvist visade att han inte tappat något av sin fart under det två månader långa uppehåll som föregick helgens tävlingar, och anförde resultatlistorna i såväl fredagens fria träning som i lördagens tidskval.
21-åringen kontrollerade också det första av helgens tre race från ledning – men kom för första gången i år inte att skära mållinjen först efter en dramatisk incident tidigt i loppet.
Lundqvists motorkåpa lossnade och flög spektakulärt av svenskens Global Racing Group-bil, som tappade stora mängder grepp på grund av den försämrade aerodynamiken.
Lundqvist kämpade frenetiskt för att över huvud taget hålla bilen kvar på banan, och lyckades till slut rädda en sjätteplats – alltjämt bäst placerad av Global Racing Groups fyra förare.
En trasig skruv identifierades senare som orsaken till incidenten.
– Det var förstås tråkigt att segersviten bröts i Race 1, men det är sådant som kan hända i motorsport, förklarar Linus Lundqvist. Det såg så bra ut i början. Plötsligt märkte jag hur något lossnade från bilen, och när jag kom till nästa kurva höll jag nästan på att krascha. Motorkåpan styr mycket av luftflödet över bilen till bakvingen, så det blev nästan okörbart. Att ändå ta en sjätteplats under de omständigheterna, och rädda värdefulla poäng, måste jag rent insatsmässigt vara nöjd med.
I helgens återstående två race var ordningen dock återställd, med Lundqvist först över mållinjen två gånger om.
I och med helgens resultat utökar Linus Lundqvist sin ledning i mästerskapet till 84 poäng när bara två deltävlingar återstår. Han får därmed en första chans att avgöra titelstriden i förtid redan om en vecka när Formula Regional Americas-fältet flyttar en bit söderut i Florida till Homestead-Miami Speedway.
– Jag är medveten om att vi faktiskt har chansen att avgöra redan nästa helg, och det vore fantastiskt, men jag tar det fortfarande race för race, avrundar Linus Lundqvist. Jag vill vinna varje lopp jag kör, och lyckas jag med det kommer titeln automatiskt. Jag kommer inte att ändra på någonting och förhoppningsvis är vi lika starka i Homestead om en vecka.
Helgens två eftertryckliga segrar sammanföll med nya sponsorn Julas första officiella framträdande som partner till Linus Lundqvist.
RESULTAT
Formula Regional Americas | Rd. 4 Sebring International Raceway (USA)
Race 1
1: David Malukas (USA), 16 varv 2: Danial Frost (SGP), +0.809s 3: Victor Franzoni (BRA), +4.412s 4: Joshua Car (AUS), +5.351s 5: Jacob Abel (USA), +9.510s — 6: Linus Lundqvist (SWE), +10.686s