- Klassiskt franskt gatlopp näst ut i Euroformula Open
- Obeveklig regnprognos ökar dramatiken
Fangio, Clark, Rindt, Stewart, Alesi, Hamilton. Alla har de vunnit Grand Prix de Pau, det klassiska stadsloppet i de franska Pyrenéerna. I helgen är det Linus Lundqvists tur att ta sig an en av motorvärldens mest krävande arenor, när han samtidigt får sin allra första upplevelse av en stadsbana över huvud taget – och hotet om regn hänger bokstavligt talat i luften.
– Jag är så grymt laddad för den här helgen, säger en exalterad Linus Lundqvist. Jag har precis gått ett varv runt banan och det är verkligen helt galet att vi ska köra bil här i 250 km/h. Det är trångt, smalt, räcken överallt och dessutom väldigt kuperat. Det ska bli extremt kul att få ta sig an den här utmaningen, även om jag är säker på att det blir väldigt mycket nytt att lära.
Grand Prix de Pau, som kördes för första gången redan 1933, utgör den andra deltävlingen på årets Euroformula Open-kalender. Linus Lundqvist fick med sig två topp fem-placeringar från premiären på Paul Ricard (också i Frankrike) i förra månaden, där han också satte snabbaste varv i det avslutande av den helgens två race men kompromissades av två lite sämre tidskval.
Inför besöket i Pau, beläget nära den spanska gränsen i sydligaste Frankrike, gäller dock helt andra förutsättningar när säsongens enda stadslopp alltså står för dörren. De breda avåkningszonerna på Paul Ricard är ett minne blott, bytta mot betydligt mer oförlåtande stålbarriärer, brutala trottoarkanter (inte minst i den spektakulära Foch-chikanen där bilarna studsar över banan) och trånga allmänna vägar.
– Det här blir någonting helt annat än allt jag gjort tidigare i min karriär, fortsätter Linus Lundqvist. Det blir oerhört viktigt att mata på med så många varv som möjligt under träningen och växa in i den här utmaningen sakta men säkert. Det gäller att flytta gränsen ett steg i taget, annars är risken enorm att man sitter i muren. Dessutom ska det nästan garanterat regna hela helgen, så det kan nog inte bli mycket svårare än så här! Det är bara att ta tjuren vid hornen och göra det bästa man kan – men jag vet redan nu att det kommer bli oerhört roligt!
Banan i Pau mäter 2.760 km, vilket gör den till den kortaste på kalendern. De flesta av förarna i Euroformula Open-fältet sitter i samma båt som Lundqvist med total avsaknad av stadsbaneerfarenhet, men några – främst mästerskapstvåan Marino Sato – har tävlat både i Pau och i andra stadslopp tidigare.
Helgens tidsschema följer det sedvanliga i Euroformula Open, med fri träning i morgon fredag följt av ett kval och race vardera på både lördag och söndag. Det andra heatet, som startar kl. 15.20 på söndag eftermiddag, är det som formellt betitlats som 2019 års ”Grand Prix de Pau”.
Såväl kval som race streamas i realtid på www.linuslundqvistracing.se/live/.
Två svenskar har tidigare vunnit Grand Prix de Pau: Reine Wisell (1971) och Felix Rosenqvist (2014). Den sistnämnde sitter med i Linus Lundqvists advisory board – racing.
TIDSSCHEMA
Euroformula Open
Deltävling 2/9 | Grand Prix de Pau (FRA)
Alla angivelser avser svensk tid
Fredag 17 maj
Fri träning 1: 10.45-11.25
Fri träning 2: 17.15-17.55
Lördag 18 maj
Kval 1: 11.10-11.35
Race 1: 16.15-16.50
Söndag 19 maj
Kval 2: 10.15-10.40
Race 2 – Grand Prix de Pau: 15.20-16.00
SÅ FÖLJER DU LINUS
Hemsida: www.linuslundqvistracing.se
Facebook: LinusLundqvistRacing
Timing: www.linuslundqvistracing.se/live/
Streaming: www.linuslundqvistracing.se/live/
MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
Euroformula Open
Efter 2/18 race
1: Liam Lawson (NZL), 38 p.
2: Marino Sato (JPN), 35 p.
3: Lukas Dunner (AUT), 31 p.
4: Yuki Tsunoda (JPN), 26 p.
5: Guilherme Samaia (BRA), 23 p.
6: Linus Lundqvist (SWE), 23 p.
För komplett tabell, klicka här