Linus Lundqvist, 24 år från Tyresö, är en av Sveriges mest framgångsrika racerförare med fyra titlar i svensk och internationell formelbilsracing. Under 2024 tävlar han i NTT INDYCAR SERIES för toppteamet Chip Ganassi Racing, där han kör bil #8 med support från American Legion.
Linus Lundqvist ingår i det svenska landslaget i racing.
Linus Lundqvist laddad för första stadsloppet i USA
Han kom, han såg, han segrade – men redan ett par dagar senare står Linus Lundqvist inför en ny stor utmaning i Indy Lights. I helgen är mästerskapet tillbaka i hetluften för säsongens andra deltävling; och den här gången är det gatorna i St. Petersburg, Florida, som står för underhållningen…
Tätt mellan murarna när Indy Lights drar in i St. Petersburg, Florida
Andra stadsloppet i karriären för Lundqvist, första i USA
Mästerskapsledaren försiktigt optimistisk efter debutsegern
Han kom, han såg, han segrade – men redan ett par dagar senare står Linus Lundqvist inför en ny stor utmaning i Indy Lights. I helgen är mästerskapet tillbaka i hetluften för säsongens andra deltävling; och den här gången är det gatorna i St. Petersburg, Florida, som står för underhållningen.
Lundqvist fick en sensationell start på årets racingsäsong när han vann direkt i premiären på Barber Motorsports Park i lördags. Segern, i kombination med en andraplats i helgens avslutande race en dag senare, placerade Tyresö-sonen överst i tabellens topp – och jakten på ett åtråvärt INDYCAR-stipendium har börjat.
Något segerfirande blev det emellertid aldrig tal om. Redan nu till helgen väntar nästa sammandrabbning i den amerikanska juniorracingserien, som nu slår läger på en helt annan typ av bana när årets första stadslopp ska avgöras i den pittoreska kuststaden St. Petersburg.
– Vi hade en magisk premiär, men nu är det dags att blicka framåt och göra jobbet igen, säger Linus Lundqvist. Jag vet att St. Pete blir en helt annan utmaning. Banan har i princip ingenting gemensamt med Barber, och min erfarenhet av stadslopp är begränsad. Faktum är att jag aldrig har varit på någon stadsbana här i USA över huvud taget.
Lundqvist, vars första och hittills enda bekantskap med en stadsbana kom i franska Pau i Euroformula Open 2019, känner sig likväl redo att axla helgens uppgift för sitt team Global Racing Group with HMD Motorsports.
– Det här är en av tävlingarna jag sett fram allra mest emot den här säsongen, fortsätter Linus Lundqvist. Pau är fortfarande den häftigaste banan jag har kört och det ska bli fantastiskt att få känna den adrenalinruschen mellan murarna igen. Dessutom har St. Pete fördelen att det faktiskt går att köra om där, så jag tror att vi kommer få se bra racing i helgen.
Stadsbanan i St. Petersburg – som i vanliga fall brukar inleda säsongen för Indy Lights (och INDYCAR) men som på grund av COVID-19 ej agerar premiärvärd i år – mäter 2.9 km och utgörs av en blandning av tighta 90-graderskurvor och ett antal relativt långa raksträckor.
– Det blir viktigt att göra så många varv som möjligt och försöka lära sig banan snabbt, avslutar Linus Lundqvist. Vi har bara en träning innan det är dags för kval, så det gäller verkligen att maximera tiden ute på banan. Jag kommer att börja lite på efterkälken jämfört med dem som varit där tidigare, men jag är redo för utmaningen. Det här ska bli väldigt, väldigt kul.
Träningen och båda kvalen inför helgens race körs på fredag. De två loppen avgörs sedan på lördag respektive söndag.
Indy Lights-organisationen har bekräftat att omkörningshjälpmedlet push-to-pass, som inte var aktiverat under premiären, kommer att tas i bruk i St. Petersburg.
TIDSSCHEMA (SVENSK TID)
Indy Lights Presented by Cooper Tires Rd. 2 | St. Petersburg (USA)