- Femma totalt i Euroformula Open 2019
- Näst bäste nykomling
- Avslutar med starkt avancemang i finalen
Linus Lundqvist avslutade Euroformula Open-säsongen 2019 med ett styrkebesked på klassiska Autodromo Nazionale Monza, där han fanns med i segerdiskussionen i båda finalhelgens två race och slog till med en efterlängtad pole position.
Lundqvist visade prov på genomgående bra fart under helgen på den italienska Formel 1-banan utanför Milano. En andraplats på den fria träningen följdes upp av en riktig fullträff i helgens första kval, där Lundqvist gick vinnande ur en frenetisk hundradelsstrid och levererade såväl sin egen som Double R Racing-teamets första pole position någonsin i Euroformula Open.
Lundqvist, som inför den här helgen aldrig tidigare kört på Monza, startade därmed allra längst fram i det 18 man stora fältet när lamporna slocknade i helgens inledande race. En slirande koppling innebar dock att Tyresö-sonen tappade ner till sjätte plats i starten, och efter 16 raffinerade varv – präglade av underhållande slipstreamingdueller på klassiskt Monza-manér – tog Lundqvist till slut målflagg som femma.
– Det var synd att starten blev som den blev; där tappade vi det vi hade bäddat för med pole position i kvalet, förklarar Linus Lundqvist. Jag tycker ändå att loppet efter det blev ganska bra. Det var intressant att se hur ett race här på Monza går till i praktiken. Det är väldigt speciell racing i och med all slipstreaming, så jag lärde mig mycket.
Efter att alltså ha toppat lördagens kval gick Lundqvist in med förhoppningar om ett liknande resultat när fältet återgrupperade på Monza för den avslutande tävlingsdagen på söndagsmorgonen. Kval nummer två blev dock kaosartat och gick inte som planerat; Lundqvist noterade förvisso passets fjärde snabbaste varv, men tiden ströks på grund av en marginell så kallad track limits-överträdelse. Lundqvist tvingades därmed istället starta Race 2 – säsongens allra sista lopp – från 14:e ruta.
En effektiv forcering möjliggjorde dock ett starkt avancemang, och när målflaggan föll hade Lundqvist slagit sig hela vägen fram till fjärde plats – inte ens två sekunder från seger. Loppet innehöll en hel del incidenter, inte minst en våldsam krasch för Lundqvists teamkamrat Jack Doohan som dock lyckligtvis klarade sig undan skador efter att ha voltat i samband med en kollision.
– Först och främst är jag glad att Jack klarade sig helskinnad från den där kraschen, säger Linus Lundqvist. Jag låg precis bakom honom när det hände, på väg upp genom fältet, och jag kunde se att det blev en våldsam smäll. Det säger en del om säkerheten i de här bilarna. För egen del måste jag vara nöjd med resultatet: P4 från 14:e ruta är helt OK. Vi hade väldigt bra fart i det här racet och med ett par varv till tror jag att vi hade kunnat slåss om segern på allvar.
Linus Lundqvist avslutar 2019 års Euroformula Open-säsong, hans första på den kontinentala europeiska formelbilsscenen, som femma totalt i mästerskapet. Han har under året kört hem två pallplatser – en på Red Bull Ring (Österrike) och en i Barcelona (Spanien) – och blir Double R Racings bäst placerade förare i mästerskapstabellen.
Mästartiteln går till japanske Motopark-föraren Marino Sato.
Linus Lundqvist slutar också tvåa i det separata rookiemästerskapet för årets nykomlingar, bakom Red Bull-junioren Liam Lawson (Nya Zeeland).
– Det har varit en lite tuff säsong, men det känns väldigt skönt att ha avslutat med vår fartmässigt bästa insats just här på Monza, summerar Lundqvist. Jag hade hoppats på mer inför säsongen, det är inget att hymla med, men ibland får man acceptera att det helt enkelt inte blir som man vill. Det har ändå varit otroligt lärorikt; nästan hela kalendern har varit ny för mig i år, och det har varit fantastiskt att få bekanta sig med så många klassiska F1-banor.
Lundqvist lyfter också fram det intensiva jobb man lagt ner hos Double R Racing i försöken att närma sig de starka Motopark- och Carlin-teamen under året.
– Vi har jobbat så hårt vi har kunnat för att minska gapet, och att få kvala in på pole här under finalhelgen bevisar att vi har lyckats förbättra vårt paket, avslutar Lundqvist. Det är något jag tar med mig inför framtiden, den där känslan av att arbete lönar sig. Tack till Double R Racing för allt engagemang. Det här har varit en väldigt lärorik säsong.
För Linus Lundqvist väntar nu en fortsatt intensiv höst när arbetet inför säsongen 2020 trappas upp. Mer information om detta kommer att presenteras vid ett senare tillfälle.
RESULTAT (topp fem)
Euroformula Open
Deltävling 9/9 | Monza (ITA)
RACE 1
1: Marino Sato (JPN), Motopark, 16 varv
2: Teppei Natori (JPN), Carlin, +0.935s
3: Yuki Tsunoda (JPN), Motopark, +1.488s
4: Nicolai Kjaergaard (DEN), Carlin, +1.503s
5: Linus Lundqvist (SWE), Double R, +2.217s
Klicka här för fullständiga resultat
RACE 2
1: Liam Lawson (NZL), Motopark, 16 varv
2: Yuki Tsunoda (JPN), Motopark, +0.392s
3: Teppei Natori (JPN), Carlin, +1.352s
4: Linus Lundqvist (SWE), Double R, +1.670s
5: Marino Sato (JPN), Motopark, +1.723s
Klicka här för fullständiga resultat
MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
Euroformula Open
Efter 18/18 race
1: Marino Sato (JPN), 309 p.
2: Liam Lawson (NZL), 179 p.
3: Lukas Dunner (AUT), 178 p.
4: Yuki Tsunoda (JPN), 151 p.
5: Linus Lundqvist (SWE), 145 p.
För komplett tabell, klicka här