Jula sponsrar Linus Lundqvist
Företagskoncernen Jula går in som ny sponsor till racerföraren Linus Lundqvist med start idag…
Företagskoncernen Jula går in som ny sponsor till racerföraren Linus Lundqvist med start idag…
Samarbetet lanseras inför ett avgörande skede av racingsäsongen 2020, då Linus Lundqvists uttalade målsättning är att säkra mästerskapstiteln i den amerikanska formelbilsserien Formula Regional Americas som han just nu leder efter åtta raka segrar.
– Linus har gjort en fantastisk prestation hittills i år, säger Karl-Johan Blank, Jula Holdings ägare och koncernchef. Vi ger honom nu möjlighet att ta nästa steg, fullfölja årets satsning på bästa sätt, och fortsätta att utvecklas framgångsrikt. För oss är detta en större sponsring i en lite speciell bransch. Vi ser något stort i Linus, en svensk supertalang som i framtiden har möjlighet att etablera sig i de riktigt stora racingsammanhangen i världen.
Linus Lundqvist vann 2018, som blott den tredje svensken någonsin, det anrika brittiska Formel 3-mästerskapet. Under 2020 har satsningen riktats in på USA, där den 21-årige Tyresö-sonen levererat med stort eftertryck och vunnit samtliga åtta race som körts så här långt i Formula Regional Americas. Han har också startat samtliga från pole position och raderat ut banrekordet på alla de tre banor som hittills har besökts.
– Det här samarbetet med Jula är en mycket viktig byggsten i min ambition att nå hela vägen till toppen av internationell motorsport, säger Linus Lundqvist. Det är väldigt hedrande att ett så stort företag vill följa med mig på den här resan. Jag är otroligt glad, stolt och tacksam över att få representera Jula, och vi kommer göra allt för att vinna mästerskapet tillsammans.
Julas engagemang i Linus Lundqvist och LL Motorsport AB bottnar i flera grunder. Vid sidan av möjligheten till gemensam exponering, där Julas logotyp kommer att pryda Linus Lundqvists bil, hjälm och overall under resten av säsongen, finns det också ett genuint racingintresse hos ägarfamiljen Blank.
– Jag ville gärna göra något tillsammans med mina grabbar, Christian och Fredric, och därför har vi utvecklat ett gemensamt intresse för banracing, säger Karl-Johan Blank. Det var därigenom vi träffade Linus vid ett arrangemang på Kinnekulle Ring.
– Banracing är ett stort intresse hos mig, både att titta på men också att utöva själv, säger Fredric Blank. Vi ser detta som en modern och aktuell form av sponsring eftersom det är många unga som håller koll på Linus. Jula träffar en bra målgrupp i sociala medier.
Formula Regional Americas återupptas den 25-27 september på Sebring International Raceway i Florida. Totalt återstår tre deltävlingar, med final i Texas den 23-25 oktober.
OM JULA
Jula grundades 1979 som ett familjeföretag. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har Jula utvecklats till en koncern, Jula Holding-koncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik och Hotell.
Retailföretagen Jula och Hööks ingår i Jula Holding-koncernen tillsammans med Wästgöta Finans, Jula Logistics, G&K Blanks Fastigheter, Jula Hotell & Konferens och Jula Energi & Miljö. Koncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 3500 anställda och 2019 omsattes cirka 8,1 miljarder SEK.