Linus Lundqvist, 24 år från Tyresö, är en av Sveriges mest framgångsrika racerförare med fyra titlar i svensk och internationell formelbilsracing. Under 2024 tävlar han i NTT INDYCAR SERIES för toppteamet Chip Ganassi Racing, där han kör bil #8 med support från American Legion.
Linus Lundqvist ingår i det svenska landslaget i racing.
Efter ett års uppehåll i spåren av pandemin återvänder Indy Lights till rampljuset den här säsongen – och det sker med kraft. På startlinjen finns några av de absolut hetaste namnen i amerikansk juniorracing, samtliga på jakt efter det definitiva genombrottet i INDYCAR:s ledande supportklass. Det här är din guide till Indy Lights 2021…
Efter ett års uppehåll i spåren av pandemin återvänder Indy Lights till rampljuset den här säsongen – och det sker med kraft. På startlinjen finns några av de absolut hetaste namnen i amerikansk juniorracing, samtliga på jakt efter det definitiva genombrottet i INDYCAR:s ledande supportklass.
Med säsongspremiären på Barber Motorsports Park i antågande tar vi nu en närmare titt på mästerskapet. Det här är din guide till Indy Lights 2021, när bara två veckor återstår till Linus hett efterlängtade debut i en av världens viktigaste karriärklasser…
Vad är det?
Indy Lights Presented by Cooper Tires är placerat högst upp på den INDYCAR-sanktionerade karriärstegen “Road to Indy”, som årligen matar unga lovande förare upp genom ett seriesystem hela vägen mot kungaklassen. Indy Lights är den främsta inkörsporten till INDYCAR och alla race körs under gemensamma helger.
Mästerskapet hanteras av Andersen Promotions, som också överser de andra två klasserna i Road to Indy-paketet: USF2000 och Indy Pro 2000.
Indy Lights är den amerikanska motsvarigheten till Formel 2 i det europeiska seriesystemet.
Vilka har kört det?
Nästan alla i INDYCAR! Faktum är att hela 70% av förarna i förra årets Indianapolis 500 passerat genom Indy Lights. Av de 34 förare som vunnit Indy Lights-titeln genom åren – bland andra Scott Dixon, Tony Kanaan och Josef Newgarden – har samtliga förutom tre gått vidare till INDYCAR.
Totalt har drygt 100 (!) förare avancerat från Indy Lights till INDYCAR, med unga framtidsnamn som Colton Herta, Pato O’Ward och Rinus VeeKay bland de senaste i raden.
En annan som tävlat i Indy Lights är Felix Rosenqvist, som under en partiell säsong 2016 blev den förste och hittills ende svensken att vinna ett Indy Lights-race. Kan den saken komma att ändras under 2021?
Vad står på spel?
De tre främsta i årets mästerskap kommer att belönas med ett INDYCAR-test vid årets slut, medan mästaren garanteras minst tre starter i INDYCAR under 2022; däribland i mytomspunna Indianapolis 500.
Vilka kommer till start?
2021 års startfält är ett av de starkaste på många år. För tillfället är 13 bilar anmälda, med potential för fler senare under säsongen. På gridden finns både erfarna Indy Lights-förare och flerfaldiga – och regerande – mästare från olika andra mästerskap.
Global Racing Group with HMD Motorsports
Till att börja med har vi Linus eget team: Global Racing Group with HMD Motorsports. Den nybildade konstellationen är en sammanslagning mellan två framträdande stall på den amerikanska juniorracingscenen: Christian Pedersens Global Racing Group och Henry Malukas HMD Motorsports.
Fusionen har gjort teamet till ett av de största i Indy Lights med fyra bilar, där Linus får sällskap av Nikita Lastochkin samt teamägarnas söner Benjamin Pedersen och David Malukas.
Den minnesgode kanske känner igen Malukas från fjolårets Formula Regional Americas-säsong, där han var Linus främste titelutmanare och också tog hem de två race som Linus inte vann.
Dessförinnan tävlade Malukas på Road to Indy-stegen, i både USF2000 och Indy Pro 2000 (som på den tiden hette Pro Mazda) innan han till slut tog steget upp till Indy Lights säsongen 2019. Han tog två pallplatser under sin debutsäsong i mästerskapet och blev sexa totalt, och är den ende i Global Racing Group with HMD Motorsports som faktiskt redan tävlat i Indy Lights.
Lastochkin är en annan erfaren Road to Indy-förare, som i år tar steget upp till Indy Lights efter två säsonger i USF2000 (2015-2016) och tre i Indy Pro 2000 (2017-2019).
Pedersen, å sin sida, har också ackumulerat en hel del mil i amerikansk formelbilsracing i både Formel 4 och Formel 3/FR Americas (där han blev tvåa totalt 2019). Utöver det har dansk-amerikanen också ställt upp i det brittiska Formel 3-mästerskapet två år i rad, med en seger för Double R Racing – samma team som Linus tog hem BF3-titeln med 2018 – i fjol.
Linus har startnummer #26.
Andretti Autosport
Det andra fyrbilsteamet på gridden är Indy Lights-giganten Andretti Autosport, som också nått stora framgångar och vunnit otaliga race i INDYCAR.
Många förväntar sig att Andrettis titelattack kommer att anföras av Kyle Kirkwood – en flerfaldig Road to Indy-stipendiat som vunnit alla tidigare mästerskap han ställt upp i.
Efter guld i amerikanska Formel 4 2017 klev Kirkwood in på Road to Indy-arenan 2018. Han dominerade omedelbart USF2000 med 12 segrar på 14 race. För säkerhets skull kammade han också hem F3 Americas (senare omdöpt till Formula Regional Americas) samma år, och satte ett rekord på 15 segrar som få trodde att någon någonsin skulle matcha – innan Linus faktiskt gjorde det i fjol.
2019 återfanns Kirkwood i Indy Pro 2000, där han i kraft av nio segrar i de sista 11 racen landade sin fjärde titel på bara tre år. Kirkwood skulle ursprungligen ha debuterat i Indy Lights redan 2020, men tvingades senarelägga den planen när mästerskapet ställdes in i spåren av coronapandemin. Istället tävlade han sporadiskt i sportvagnar i IMSA-serien under fjolårssäsongen.
I Andrettis line-up återfinns också Robert Megennis (som redan vunnit ett Indy Lights-race, Indianapolis 2019), Singapores Danial Frost och Italien-kanadensaren Devlin DeFrancesco. DeFrancesco och Frost slutade tvåa respektive trea i förra årets upplaga av Indy Pro 2000, endast slagna av…
Juncos Racing
…Sting Ray Robb. Den regerande Indy Pro 2000-mästaren stannar kvar med Juncos Racing för steget upp till Indy Lights, och är genom sin prischeck på drygt 600 000 dollar den tredje stipendiaten på gridden bredvid Linus och Kyle Kirkwood.
Juncos Racings andra bil körs av engelsmannen Toby Sowery, som står inför sin andra Indy Lights-säsong. Sowery vann ett race under sitt debutår 2019.
Carlin
2021 blir året då Linus återupptar fighten med Trevor Carlins berömda team, som han regelbundet slogs emot under tiden i Europa 2017-2019. Det brittiska stallet återvänder till Indy Lights den här säsongen efter att ha vunnit titeln med nuvarande INDYCAR-föraren Ed Jones 2016.
Carlin ställer två bilar på startlinjen i år. Den ena kommer att köras av Christian Bogle – som tar ett rejält steg från USF2000 – och den andra av australiensaren Alex Peroni, vars karriär i Europa under de senaste fem åren bland annat inkluderat en seger på Monacos gator i Formula Renault Eurocup 2018.
Pserra Racing
Årets startfält fullbordas av ett enbilsteam för Antonio Serravalle, Kanada.
Indy Lights tillämpar ett enhetsreglemente, vilket innebär att alla tävlar med tekniskt likvärdigt material. Bilarna, Dallara IL-15, byggs av italienska Dallara och drivs fram av en tvåliters turbomotor från Advanced Engine Research (AER). Effekten är 450 hästkrafter, med ytterligare 50 hk att tillgå genom ett push-to-pass-system som aktiveras (en kort stund) genom en knapp på ratten.
Bilen är sexväxlad och försedd med paddelväxlar samt avancerad motorstyrning och drive-by-wire.
Toppfart: 330 km/h.
Cooper Tires är exklusiv däckleverantör.
Kalendern
2021 års Indy Lights-kalender omfattar totalt tio deltävlingar, samtliga inom ramarna för supportprogrammet till INDYCAR, och bjuder på en mix av traditionella banor, stadslopp och ovalrace. Det sistnämnda kommer att bli en helt ny erfarenhet för Linus, som ännu aldrig kört på en oval.
Hela kalendern:
15-18 april Barber Motorsports Park (USA) | Traditionell bana
23-25 april St. Petersburg (USA) | Stadsbana
13-15 maj Indianapolis Motor Speedway (USA) | Traditionell bana
11-13 juni Detroit Belle Isle (USA) | Stadsbana
18-20 juni Road America (USA) | Traditionell bana
2-4 juli Mid-Ohio Sports Car Course (USA) | Traditionell bana
9-11 juli Toronto (Kanada) | Stadsbana
19-21 augusti Gateway (USA) | Oval
10-12 september Portland (USA) | Traditionell bana
17-19 september Laguna Seca (USA) | Traditionell bana
Mästerskapets enda officiella försäsongstest, också kallat “Spring Training”, äger rum på premiärarenan Barber Motorsports Park den 6 april.
Tävlingsformat
Tävlingsformatet i Indy Lights är relativt simpelt, med träning, två tidskval och två race under varje tävlingshelg.
Träningen syftar enkom till att förbereda teamen och förarna inför kval och race. Träningen körs under den första evenemangsdagen, vanligtvis över 40-45 minuter. Här handlar det om att hitta rätt inställningar och strategi, snarare än om ren varvtid.
Precis tvärt om är det emellertid i de två tidskvalen; här är det bara klockan som gäller. Uppgiften är att sätta ett så snabbt varv som möjligt. Resultatet i det första kvalet sätter startuppställningen till Race 1, och resultatet i det andra kvalet gäller till Race 2. Båda kvalen är 30 minuter långa.
Racedistansen varierar från bana till bana, men sträcker sig generellt mellan 30-60 minuter. Det är rullande start och inga depåstopp.
Poängsystem
Alla race räknas till mästerskapet. Vid sidan av förarmästerskapet finns också ett teamsammandrag, vars poängsystem skiljer sig något från det som finns här nedan. Enbilsteam erhåller tre bonuspoäng för att jämna ut skillnaden mot flerbilsteamen. Endast de två bästa resultaten räknas för team med fler än två bilar.
Pole position: 1 bonuspoäng Flest varv i ledning: 1 bonuspoäng
Traditionella banor/stadslopp
PLACERING
POÄNG
1
30
2
25
3
22
4
19
5
17
6
15
7
14
8
13
9
12
10
11
11
10
12
9
13
8
14
7
15
6
16
5
17
4
18
3
19
2
20
1
Ovaler
PLACERING
POÄNG
1
45
2
38
3
33
4
29
5
26
6
23
7
21
8
20
9
18
10
17
11
15
12
14
13
12
14
11
15
9
16
8
17
6
18
5
19
3
20
2
Indy Lights-mästare
2019
Oliver Askew
2018
Patricio O’Ward
2017
Kyle Kaiser
2016
Ed Jones
2015
Spencer Pigot
2014
Gabby Chaves
2013
Sage Karam
2012
Tristan Vautier
2011
Josef Newgarden
2010
Jean-Karl Vernay
2009
JR Hildebrand
2008
Raphael Matos
2007
Alex Lloyd
2006
Jay Howard
2005
Wade Cunningham
2004
Thiago Medeiros
2003
Mark Taylor
2002
A.J. Foyt IV
2001
Townsend Bell
2000
Scott Dixon
1999
Oriol Servia
1998
Cristiano da Matta
1997
Tony Kanaan
1996
David Empringham
1995
Greg Moore
1994
Steve Robertson
1993
Bryan Herta
1992
Robbie Buhl
1991
Eric Bachelart
1990
Paul Tracy
1989
Mike Groff
1988
Jon Beekhuis
1987
Didier Theys
1986
Fabrizio Barbazza
Indy Lights – statistik
Flest starter
Dalton Kellett
70
2016-2019
Flest segrar
Greg Moore
13
1994-1995
Flest segrar på en säsong
Greg Moore
10
1995
Flest pole positions
Tommy Byrne
12
1989-1996
Flest pole positions på en säsong
Patricio O’Ward
9
2018
Flest pallplatser
Wade Cunningham
30
2005-2010
Flest pallplatser på en säsong
Oliver Askew
15
2019
Hur kan jag följa det?
Som tidigare kungjorts kommer samtliga pass under årets Indy Lights-säsong att livestreamas här på www.linuslundqvistracing.se. Streaming kommer också att finnas på mästerskapets officiella hemsida, www.indylights.com, samt på RoadToIndy.TV och i Road to Indy TV-appen. Streamen är dock inte tillgänglig i USA, där tävlingarna istället sänds på Peacock Premium.