I helgen ska det avgöras – slaget om 2018 års mästerskapstitel i BRDC British F3 Championship. Uppgörelsen står mellan Linus och ende kvarvarande utmanaren Nicolai Kjaergaard; det är alltså bäddat för landskamp mellan Sverige och Danmark i jakten på en av motorsportens mest klassiska formelbilstitlar.
Så här ser förutsättningarna ut, rent matematiskt, inför den sista striden på Silverstone.
Tillgängliga poäng
Linus bär med sig en ledning på 50 poäng över Kjaergaard in till finalen (496 mot 446). Totalt är 19 bilar anmälda till helgens tävlingar, vilket ger maximala 108 poäng att slåss om i helgens tre race (antalet bilar påverkar maxpoängen i Race 2 med omvänd startordning). Dessa är fördelade enligt nedan:
Race 1: 35 poäng (för seger)
Race 2: 20 poäng (för seger) + 18 poäng för antal avancerade placeringar
Race 3: 35 poäng (för seger)
Maximalt antal tillgängliga poäng = 108. Detta avser alltså den teoretiskt absolut maximala poängskörden för en förare under helgen. Det mesta någon de facto kört in under en deltävling den här säsongen är 88 poäng (Linus, Spa-Francorchamps).
Läs mer: så fungerar poängsystemet i brittiska F3.
Möjliga utfall
Förutsättningarna ovan innebär att:
× Antalet tillgängliga poäng efter Race 1 är 73.
× Antalet tillgängliga poäng efter Race 2 är 35.
Detta betyder i sin tur att Linus kan säkra titeln redan i Race 1 på lördag, men endast om han där drygar ut sin ledning till 74 poäng eller mer. Detta infaller om:
× Han vinner och Kjaergaard blir 10:a eller sämre
× Han blir tvåa och Kjaergaard 16:e eller sämre
× Han blir trea och Kjaergaard bryter (ej klassificeras = noll poäng)
Eventuella utfall i Race 2 och Race 3 kan bara beräknas efter målgång i Race 1.
Oavsett vad som händer i Race 1 och Race 2 kommer Linus att gå in i söndagens avslutande Race 3 med möjlighet att vinna titeln. Kjaergaard har således ingen chans att avgöra till sin fördel förrän i det absolut sista loppet för säsongen.
Det står redan nu klart att Linus som sämst blir tvåa i mästerskapet.
Upplagt för dramatik och långt ifrån avgjort, alltså: räkna med raffinerad finalracing…