- Euroformula Open gästar spansk Grand Prix-bana
- Säsongens näst sista deltävling i fokus
Det har blivit dags för Linus Lundqvist och resten av Euroformula Open-fältet att beträda spansk mark. I helgen väntar F1-banan Circuit de Barcelona-Catalunya på att få skriva nästa kapitel i berättelsen om 2019 års säsong, när årets näst sista deltävling står för dörren.
Lundqvist beger sig till Barcelona med revansch att utkräva efter en tuff helg senast på brittiska Silverstone. Den 20-årige stockholmaren stod ensam i Double R Racing-teamets föraruppställning i konkurrens mot de starka flerbilsteamen Motopark och Carlin, men återförenas i helgen med den ordinarie teamkamraten Jack Doohan som nu är tillbaka i Double R:s startformation.
– Jag ser fram emot helgen i Barcelona, säger Linus Lundqvist. Det är bra att vi har två bilar i teamet igen; det underlättar en del eftersom det dubblerar mängden data vi kan analysera mellan passen. Jag har lämnat Silverstone bakom mig och ser det här som en ny möjlighet. Det blir intressant att se var vi står i helgen och jag hoppas förstås att vi kan vara med och slåss om pallen igen, precis som tidigare under säsongen.
F1-banan i Barcelona, eller närmare bestämt i den lilla orten Montmeló strax utanför stan, hör till Europas mest frekvent använda racinganläggningar. Förutom Formel 1 arrangeras här en lång rad andra prominenta mästerskap, inklusive motorcykelvärldens högsta klass MotoGP.
Dessutom används banan, som mäter 4.655 km, regelbundet för tester i en mängd sammanhang. Även Euroformula Open-fältet var på plats på Circuit de Barcelona-Catalunya inför säsongen – men just det testet stod Lundqvist och Double R Racing över. Lundqvist själv tror dock inte att det beslutet kommer ha någon negativ inverkan inför helgens sammandrabbningar.
– Några av de andra teamen, framför allt Carlin, var på plats och testade under vintern, men ärligt talat tror jag inte att det betyder speciellt mycket, fortsätter Lundqvist. Dels var det ganska länge sedan, dels har det hänt mycket med bilarna och motorerna sedan dess, och dels var det mycket kallare då. Dessutom har vi ett gemensamt test inplanerat här på torsdag, så vi kommer alla att gå ganska väl förberedda in i den här tävlingen. Det blir utförandet under själva helgen som blir avgörande.
Torsdagens test omfattar tre separata körpass; ett som spänner över tre timmar på förmiddagen, och två kortare under eftermiddagen. Därefter väntar det ordinarie tävlingsprogrammet med fri träning på fredag följt av kval och race på lördag och söndag.
Linus Lundqvist ligger på femte plats totalt i Euroformula Open-mästerskapet med två tävlingshelger (fyra race) kvar att köra. Han är också i ledning i seriens interna rookiesammandrag för årets nykomlingar.
TIDSSCHEMA
Euroformula Open
Deltävling 8/9 | Barcelona (ESP)
Alla angivelser avser svensk tid
Torsdag 19 september
Test 1: 09.00-12.00
Test 2: 14.05-15.00
Test 3: 16.10-17.05
Fredag 20 september
Fri träning 1: 09.45-10.25
Fri träning 2: 14.35-15.15
Lördag 21 september
Kval 1: 10.20-10.45
Race 1 (17 varv): 15.15
Söndag 22 september
Kval 2: 10.10-10.35
Race 2 (17 varv): 16.00
SÅ FÖLJER DU LINUS
Hemsida: www.linuslundqvistracing.se
Facebook: LinusLundqvistRacing
Timing: www.linuslundqvistracing.se/live/
Streaming: www.linuslundqvistracing.se/live/
MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
Euroformula Open
Efter 14/18 race
1: Marino Sato (JPN), 262 p.
2: Lukas Dunner (AUT), 156 p.
3: Liam Lawson (NZL), 120 p.
4: Yuki Tsunoda (JPN), 110 p.
5: Linus Lundqvist (SWE), 103 p.
För komplett tabell, klicka här