Linus Lundqvist visade prov på tidvis mycket bra fart i sin debut i formelbilsklassen Formel 3 på Spa-Francorchamps.
Lundqvist, som vanligtvis tävlar i det brittiska Formel 4-mästerskapet där han just nu ligger på tredje plats, fick chansen att gästspela i den snabbare Formel 3-kategorin när den engelska serien BRDC British F3 Championship i helgen slog läger i de belgiska Ardennerna för säsongens femte av totalt åtta deltävlingar.
– Det här har varit en helt fantastisk upplevelse, säger Linus Lundqvist. Att få köra en Formel 3-bil just här, på Spa-Francorchamps, är det absolut roligaste jag har gjort och med tanke på förutsättningarna är jag nöjd med min insats. Det har varit mycket lärorikt och givande på precis alla plan.
Lundqvist fick en lovande inledning på den klassiska Formel 1-banan, som han besökte för första gången i karriären, när han noterades för åttonde bästa tid i torsdagens fria träning. I tidskvalet på fredagsförmiddagen fortsatte stockholmaren sedan att hålla ett högt tempo med en tid bara en sekund från pole position på kalenderns längsta (7.004 km) och mest krävande bana; trots en komplett avsaknad av slipstreaming utmed de kilometerlånga raksträckorna genom Ardennerskogen.
Lundqvists insats i kvalet skulle senare komma att förstärkas ytterligare, när hans team Double R Racing på fredagskvällen upptäckte ett cylinderläckage som kostat värdefull effekt under inledningen av helgen.
Med en ny motor installerad kunde Lundqvist under lördagen visa prov på än bättre fart, som lagom till det avslutande racet kulminerade i varvtider som matchade dem som presterades av de mest erfarna förarna i täten.
Resultatmässigt fick Lundqvist besviket nöja sig med 16:e plats i det första av helgens tre race, där en liten men kostsam sammanstötning i första kurvan förorsakade en skadad framvinge och ett ofrivilligt depåstopp för reparationer. Utgången i det första heatet fick konsekvenser även för Lundqvists chanser i det andra, där startuppställningen baserades på resultatet i Race 1 men där 18-åringen ändå avancerade från 16:e till nionde plats efter en stark uppkörning.
I det avslutande tredje racet startade Lundqvist sedan tia, men kunde återigen ta sig upp genom fältet i kraft av tre omkörningar på sin väg mot sjunde plats. Lundqvist korsade till slut mållinjen bara fem sekunder från pallen, med en personbästa varvtid en tiondel bättre än den som tredjeplacerade Ben Hingeley – som vann det första av helgens race – levererade.
Lundqvist var bäst placerade Double R Racing-förare i två av helgens tre lopp.
– Det jag framför allt tar med mig härifrån är farten vi faktiskt har haft, speciellt nu under lördagen, avslutar Lundqvist. Resultatmässigt kompromissades det mesta av Race 1. Med en bättre placering där hade det kunnat se lite annorlunda ut, men som inhoppare spelar det faktiskt inte så stor roll. Det viktigaste för mig var erfarenheten i sig och att kunna bevisa att jag kan göra ett bra jobb på den här nivån också. Stort tack till Double R Racing för en fantastisk möjlighet!
Linus Lundqvist återvänder härnäst till sin ordinarie styrning i Formel 4, där nästa tävling äger rum på Snetterton den 29-30 juli.