- Stadsbanedebut ger viktiga lärdomar
- Jakt på pallen slutar i muren i dramatisk regnfinal
Linus Lundqvist genomgick det mesta under en händelserik stadsbanedebut vid anrika Grand Prix de Pau i helgen – och kastades till slut mellan hopp och förtvivlan i en dramatisk kamp om pallen i ett finalrace som hade allt.
Säsongens andra Euroformula Open-deltävling tog Lundqvist och hans rivaler till den svårbemästrade stadsbanan i franska Pau, där den regerande brittiska Formel 3-mästaren för första gången i karriären tog sig an den unika utmaning som ett gatlopp – på vanliga, allmänna vägar – utgör.
– En väldigt annorlunda och väldigt givande upplevelse, säger Linus Lundqvist. Det här var mitt första besök på en stadsbana och jag har lärt mig en hel del – på både gott och ont! Det här är helt enkelt något som man måste ha varit med om för att helt förstå, och nu vet jag vad jag kan vänta mig nästa gång.
Lundqvist fick också – liksom många andra under helgen – själv erfara Pau-banans förrädiska natur i diverse närkontakter med de oförlåtande stålbarriärerna, men lyckades utan problem ta målflagg som femma i helgens inledande race efter en kontrollerad körning från åttonde startruta.
– Det första racet var helt OK, fortsätter Lundqvist. Vi fick inte riktigt till det i kvalet och det är väldigt svårt att köra om på den här banan, men jag höll mig lugn och försökte stressa fram ett misstag från förarna framför mig. Till slut fungerade det och jag kunde dra nytta av andras misstag. En femteplats där, i mitt första stadslopp, kan jag känna mig nöjd med.
I det andra och avslutande heatet på söndagen, det officiella ”Grand Prix de Pau”, var förutsättningarna emellertid de svårast tänkbara. Lundqvist befann sig i ett utgångsläge från nionde ruta – delvis ett resultat av en flirt med muren i det föregående kvalet – och när ett regnoväder dessutom drog in bara några minuter innan start var det bäddat för dramatik i de franska Pyrenéerna.
Racet blev också mycket riktigt någonting utöver det vanliga, fyllt till bredden av krascher, kollisioner, säkerhetsbilssituationer och strategisk kalkylering. Lundqvist valde liksom majoriteten av sina konkurrenter att trots allt starta loppet på slicks (torrdäck), men ungefär halvvägs in i tävlingen stod det klart att banan var alltför blöt och att ett byte till regndäck var nödvändigt.
Lundqvists Double R Racing-team (liksom många andra) tvingades därmed till något så ovanligt som ett depåstopp – en extremt sällsynt företeelse i Euroformula Open/Formel 3 – men fick snabbt ut Tyresö-föraren på banan igen; nu försedd med däck bättre lämpade för väderleken.
När ledarduon Liam Lawson och Julian Hanses – tillika teamkamrater hos det segerrika Motopark-stallet – strax därpå körde varandra av banan kallades säkerhetsbilen ut på nytt. Fältet samlades ihop och Lundqvist, nu femma, såg snabbt sin chans att avancera ytterligare efter omstarten.
Lundqvist övertog omedelbart fjärdeplatsen från Teo Martin-föraren Aldo Festante i klättringen upp mot Pont Oscar-hårnålen, och satte därefter direkt in en attack på amerikanen Cameron Das (Fortec) för en plats på pallen med bara några varv kvar till mål.
Dessvärre var det också där som Lundqvists resa mot toppen tog slut; från en alltför snäv vinkel hade 20-åringen ingenstans att ta vägen i utgången av den skarpa Lycée-högern, och ett fram till dess så lovande race fick istället ett abrupt slut när Lundqvist tvingades bryta parkerad mot en barriär.
– Jag är så fruktansvärt besviken på mig själv för det misstaget, erkänner Lundqvist. Det var ett så bra race fram till dess; svårt förstås, men ändå under kontroll. Vi hade väldigt bra fart i regnet och jag ville helt enkelt lite för mycket lite för snabbt. Jag borde ha väntat till ett bättre ställe innan jag försökte mig på den omkörningen, men det är lätt att vara efterklok. Jag vill be mitt team om ursäkt för en förlorad pallplats – den borde ha varit vår – men jag kommer definitivt att lära mig av det här. På det stora hela har det varit en väldigt speciell upplevelse här i Pau och jag åker härifrån som en mer komplett förare.
Årets upplaga av Grand Prix de Pau – den 78:e i ordningen – vanns av britten Billy Monger (Carlin).
Linus Lundqvist och resten av Euroformula Open-gänget är tillbaka i hetluften om bara några dagar när nästa deltävling äger rum på tyska Hockenheim redan kommande helg.
RESULTAT (topp fem)
Euroformula Open
Deltävling 2/9 | Pau (FRA)
RACE 1
1: Liam Lawson (NZL), Motopark, 27 varv
2: Julian Hanses (GER), Motopark, +16.100s
3: Marino Sato (JPN), Motopark, +18.595s
4: Lukas Dunner (AUT), Teo Martin, +19.364s
5: Linus Lundqvist (SWE), Double R, +39.865s
Klicka här för fullständiga resultat
RACE 2
1: Billy Monger (GBR), Carlin, 24 varv
2: Nicolai Kjaergaard (DEN), Carlin, +1.121s
3: Yuki Tsunoda (JPN), Motopark, +1.630s
4: Lukas Dunner (AUT), Teo Martin, +8.983s
5: Christian Hahn (BRA), Carlin, +18.506s
—
DNF: Linus Lundqvist (SWE), Double R, + 7 varv
Klicka här för fullständiga resultat
MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)
Euroformula Open
Efter 4/18 race
1: Liam Lawson (NZL), 64 p.
2: Marino Sato (JPN), 58 p.
3: Lukas Dunner (AUT), 55 p.
4: Yuki Tsunoda (JPN), 42 p.
5: Linus Lundqvist (SWE), 33 p.
För komplett tabell, klicka här