Linus Lundqvist, 24 år från Tyresö, är en av Sveriges mest framgångsrika racerförare med fyra titlar i svensk och internationell formelbilsracing. Under 2024 tävlar han i NTT INDYCAR SERIES för toppteamet Chip Ganassi Racing, där han kör bil #8 med support från American Legion.
Linus Lundqvist ingår i det svenska landslaget i racing.
När vi gräver guld i USA: Linus väg till Indy Lights-titeln
Som den förste svensken någonsin att ta hem INDYCAR-seriens främsta matarklass Indy Lights skrev Linus Lundqvist ett nytt stycke motorhistoria under helgen som gick. En makalös säsong ledde Tyresö-sonen fram till hans fjärde formelbilstitel i karriären – och den viktigaste hittills. Vi blickar tillbaka på året som gått och den svindlande resan mot guldet…
Som den förste svensken någonsin att ta hem INDYCAR-seriens främsta matarklass Indy Lights skrev Linus Lundqvist ett nytt stycke motorhistoria under helgen som gick. En makalös säsong ledde Tyresö-sonen fram till hans fjärde formelbilstitel i karriären – och den viktigaste hittills. Vi blickar tillbaka på året som gått och den svindlande resan mot guldet…
Rd. 1: St. Petersburg
Kval: P2 Race: P3
Lundqvist hade oddsen emot sig i det första racet för säsongen på gatorna i St. Petersburg, Florida. En effektsvag motor kostade fart och tid, men Lundqvist lyckades ändå kvala in i första startled och ta målflagg som trea i premiären. Det var en godkänd start på säsongen, särskilt givet förutsättningarna – men det var ingenting mot vad som väntade runt hörnet…
Med motorproblemen bakom sig kunde Lundqvist demonstrera sin fulla potential på Barber Motorsports Park och ta hem årets första seger, levererad från pole position.
Det var emellertid inte riktigt så enkelt som det låter, efter att vädrets makter spelat fältet ett spratt. Loppet startade i blött, men när banan gradvis torkade upp blev livet tufft för de mjuka Cooper Tires-regndäcken.
Lundqvist hade snabbt ryckt till sig en stor lucka i vätan i början av racet, men ledningen raderades ut när säkerhetsbilen kallades in i halvtid – och istället blev Lundqvist satt under press på sina alltmer slitna regndäck, på en allt torrare bana.
Han lyckades dock hålla undan för HMD-kollegan Benjamin Pedersen i en dramatisk kamp om segern; en seger som kom under största möjliga press, och som blev det verkliga avstampet i jakten på titeln.
Liksom på Barber spelade vädret en central roll när fältet nådde Indianapolis Motor Speedways road course-version några veckor senare.
För första gången den här säsongen stod en dubbelhelg på programmet, med två stycken race, och i det första tog Lundqvist tidigt täten från pole. En sammanstötning med Christian Rasmussen i kamp om ledningen förstörde dock dagen och förpassade Lundqvist till den bakre delen av fältet, även om han lyckades reparera lite av skadan och ta målflagg som femma.
I Race 2 kom så regnet – och en åskstorm som till och med tvingade fram rödflagg vid halvdistans. Hela fem timmar passerade innan loppet kunde återupptas, och Lundqvist – som lett den första halvan i torrt – kunde fortsätta där han börjat i en övertygande uppvisning på väg mot en ohotad seger.
En formligen förkrossande dubbelseger i Detroit stärkte greppet om titeln och tog Lundqvist till fyra segrar på de första sex racen.
Lundqvist var i dominant slag under hela helgen på stadsbanan på Belle Isle och gjorde rent hus i båda racen som kördes, med dubbla pole positions och ledning från start till mål två gånger om. Han satte dessutom snabbaste varv i båda racen och fullbordade därmed en perfekt ”Grand Chelem”; motorsportens grand slam.
Insatsen i Detroit var av ytterst kraftfull karaktär, och kanske Lundqvists allra bästa hittills i karriären.
Lundqvist hade återigen bra fart när fältet drog direkt vidare till pittoreska Road America i Wisconsin, men denna gång var det något så ovanligt som ett eget misstag som kostade en chans på segern.
En liten, kostsam avåkning på kvalet räckte för att bryta en svit på fem raka pole positions, och lämnade Lundqvist i mittfältet inför söndagens race. Väl där gjorde han vad han kunde för att begränsa skadan och säkrade hem en stabil fjärdeplats.
På en bana som historiskt tydligt gynnat det rivaliserande Andretti-teamet bjöd Lundqvist denna säsong upp till fight: ett besök på pallen innebar att han lyckades splittra Andretti-kvartetten längst uppe i täten. En tredjeplats på Mid-Ohio sågs i den större helheten som en stor framgång – och cementerade en fortsatt klar mästerskapsledning.
Rd. 9: Iowa Speedway
Kval: P2 Race: P4 (bestraffning)
På den första ovalen för säsongen visade Lundqvist bortom tvekan att han nu också bemästrat den amerikanska motorsportens mest klassiska konstform: som etta över mållinjen körde han hem karriärens första ovaltriumf.
Efter målgång fråntogs han emellertid segern när domarna höll honom ansvarig för en kollision med Matthew Brabham, och Lundqvist flyttades ner till fjärde plats.
Budskapet hade dock gått fram med önskvärd tydlighet – och för Lundqvist själv vägde insatsen som sådan till stor del tyngre än det faktiska slutresultatet.
En ny dominant stadsbaneuppvisning gjorde Lundqvist historisk när han vann det första Indy Lights-loppet någonsin i Nashville, sju sekunder före närmaste konkurrent. Med ledning från start till mål var det aldrig något snack i Tennessee, där titeln i praktiken lades bortom realistiskt räckhåll för motståndarna.
Nästa milstolpe nådde Lundqvist på Gateway, när han slog till med sin allra första pole position på en oval. Den följdes upp med en ny stark insats i racet, där han ledde 71 av 75 varv.
Bara fyra varv från mål lyckades dock Matthew Brabham klämma sig förbi och stjäla segern under Lundqvists näsa. Därmed snuvades han på nytt på en första ovaltriumf, och besvikelsen var självklar.
Frustrationen avtog dock efter ett tag, och med ytterligare en pallplats i bagaget stärktes mästerskapsambitionerna än mer.
Ordinärt men effektivt: så skulle besöket på Portland International Raceway kunna sammanfattas under en säsong kantad av stora segrar. Lundqvist tog målflagg som trea i ett odramatiskt race, som tog samtliga konkurrenter förutom Brabham officiellt ur titelekvationen inför säsongsfinalen på Laguna Seca en vecka senare.
Det var på Laguna Seca det till sist blev klart: Lundqvist säkrade 2022 års Indy Lights-titel i det första av finalhelgens två race och blev den förste svensken någonsin att lyfta mästerskapspokalen. I tårar av lycka flankerades han på segerpodiet av HMD Motorsports och av sin familj, känslosamt firandes ”den största dagen i mitt liv”.
Indy Lights Presented by Cooper Tires Topp 5 | Efter 14/14 race
1: Linus Lundqvist (SWE), 575 p. 2: Sting Ray Robb (USA), 483 p. 3: Matthew Brabham (AUS), 471 p. 4: Hunter McElrea (NZL), 460 p. 5: Benjamin Pedersen (DEN), 443 p.